PvdA staat voor ruimhartig bescherming bieden aan vluchtelingen!

Door Ahmet Karateke op 28 maart 2023

PvdA staat voor ruimhartig bescherming bieden aan vluchtelingen!
De PvdA staat voor het ruimhartig bescherming bieden aan vluchtelingen die om humanitaire redenen hun land moesten verlaten. Het besluit nemen over het beëindigen van het verblijf van het cruiseschip voor 1000 vluchtelingen valt de PvdA zwaar. Vooral omdat er nog geen alternatieven zijn en nog steeds niet zijn, het gaat hier om duizend mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld. Veelal jongere mensen, voor wie hun toekomst onzeker is over wat en waar die zal zijn.

Het mag duidelijk zijn, het cruiseschip in Velsen-Noord moet vertrekken. Daarmee doen we recht aan onze afspraak en respecteren we de uitslag van de raadpleging. Maar het is onwenselijk om mensen, voordat zij in de alternatieve opvang terecht kunnen, vanuit de Silja Europa eerst nog naar een opvanglocatie elders in Nederland te moeten sturen. Of erger naar een noodopvang in een sporthal. Met de realiteit dat de spreidingswet er niet doorheen is en het rijk heeft gefaald als het gaat om de opvang van vluchtelingen, stonden we voor een moeilijke besluit over het wel of niet opvangen van vluchtelingen. Daar debatteerden we in de gemeenteraad uitvoerig over in januari en maart 2023

„Het Rijk heeft gefaald”, zegt PvdA-fractievoorzitter Ahmet Karateke in zijn stemverklaring op 26 januari. „Ook wij kunnen falen, maar we kunnen ook opstaan.” Hij zal kort daarna vóór stemmen bij het voorstel om het asielschip langer te kunnen laten blijven, mits ook de inwoners van Velsen-Noord dat willen. (Ijmuider Courant).

Belofte aan bewoners Velsen-Noord
In de brief van 16 januari jl. deed de staatssecretaris tegen de eerdere afspraken in, een “groot moreel beroep” op de gemeente om de overeenkomst voor ten minste 6 maanden te verlengen.
Daar de inwoners hier niet blij mee waren heeft het college de raad voorgesteld om de overeenkomst niet te verlengen, maar wel een verkenning te starten naar mogelijkheden om voor in ieder geval de doelgroep met binding in de regio (gezinnen met kinderen en mensen die stage lopen) op kleinere zeecruiseschip of riviercruiseschip opvang te regelen.

Tijdens de raadsvergadering van 26 januari heeft de PvdA dit voorstel om alternatieve locaties te verkennen gesteund. Daarnaast hebben we samen met GroenLinks, D66 en ChristenUnie een voorstel gedaan om de bewoners van Velsen-Noord te vragen wat zij willen. Deze volksraadpleging was voor de PvdA een mooie stap. Mede omdat we van vrijwilligers maar ook inwoners, winkeliers en ondernemers positieve signalen meekregen en voor ons de humanitaire aspecten op dit moment zwaarder wegen dan de harde afspraak van 1 maart.
Het was nog een heel spannende avond, waarin ik ruimte gaf aan mijn fractiegenoten en we verdeeld hebben gestemd. Uiteindelijk heeft het voorstel van D66 met een nipte meerderheid door onze steun gehaald. (17 voor 16 tegen). Het schip zou blijven tot 16 april aan de VOB-kade zodat de gemeente een inwonerspeiling kon laten uitvoeren.

Alternatieve locaties voor opvang vluchtelingen
De resultaten van de inwonerspeiling zijn op 10 maart gedeeld met de gemeenteraad. Alle volwassen inwoners in Velsen-Noord werd de kans geboden zich uit te spreken over deze mogelijke verlenging. De participatie aan de enquête was 28 procent. Het resultaat was dat 59% van de stemmers tegen een verlenging van 6 maanden was. Daarmee kom je uit op een berekening dat dit slechts 17% van de stemgerechtigden zijn.
De PvdA respecteert de uitslag van de raadpleging. De raadpleging laat een aantal dingen zien. Het belangrijkste is dat het schip weg moet, tegelijkertijd zien we dat er steun is voor opvang van vluchtelingen in Velsen, maar dan wel gespreid over de gemeente. Nadrukkelijk niet op deze locatie en niet in deze omvang. Maar de PvdA ziet wel kansen op alternatieve locaties en daarom steunden we het onderzoek naar alternatieven. Daarnaast vinden wij als PvdA dat die alternatieve locaties ook locaties moeten zijn voor een langere periode en moeten inwoners daar in een vroeg stadium bij worden betrokken.

Succesvolle overbruggingsperiode voor gezinnen
Vanuit de medemenselijkheid zijn we ook verplicht om een succesvolle en fatsoenlijke overbruggingsperiode mogelijk te maken, zodat mensen niet naar een noodopvang of sporthal moeten. Rekening houdend met het feit dat de vluchtelingen nu voor de zoveelste keer in hun leven verkassen, moeten we dit zorgvuldig doen.

PvdA Velsen heeft dan ook samen met GroenLinks, D66, Christenunie een voorstel ingediend om voor deze fatsoenlijke overbrugging te zorgen voor vluchtelingen (voorkeur gezinnen) met binding in de regio, hiermee bieden we continuïteit voor de kinderen die naar school gaan in Heemskerk. Ook geven we het college ruimte om in de komende 2,5 maand een alternatieve locatie succesvol klaar te maken zodat overbrugging fatsoenlijk plaatsvindt en vluchtelingen niet van hot naar her hoeven te gaan. Vanwege het staken van stemmen werd de vergadering een week doorgeschoven, in die week hebben we een aantal toevoegingen gedaan op basis van de Memo en kon Velsen Lokaal zich ook aansluiten.

Met de komst van de asielboot naar Velsen-Noord hebben we als gemeente onze verantwoordelijkheid gepakt voor de opvang van vluchtelingen. Wat ons betreft pakken we wederom de verantwoordelijkheid om de opvang in kleinere vorm op alternatieve locaties voort te zetten.

De discussie in de raad heeft laten zien dat het onderwerp iedereen raakt, maar laten we de mensen niet uit het oog verliezen. Het gaat niet alleen om een datum of aantallen, we nemen tenslotte een besluit voor en over mensen.

Bronnen: IJmuider Courant & Nrc

Raadsvergadering 23 maart