Met welke ambities en koers varen we richting 2040?

Door Ahmet Karateke op 3 december 2020

Koersdocument Omgevingsvisie Velsen in 2040

Gezonde gemeente
Vorige week 3 december spraken we over het thema Gezonde gemeente, waarin we hebben aangegeven de fysieke leefomgeving moet stimuleren en/of uitnodigen tot een plezierige omgeving waar iedereen volwaardig aan kan deelnemen – iedereen doet mee!

Wij vinden het belangrijk dat de gemeente de kansen ook aangrijpt, zo is er bij mobiliteit, bewegen en spelen zeker nog veel in te winnen in verschillende kernen.  Laten we de toegang tot voorzieningen makkelijker maken – iedereen moet hierin kunnen meedoen!

Volgende week op 10 december stond op de agenda thema Ruimte voor wonen bestaande uit 4 delen, I Thema Ruimte voor wonen, II woningbouwlocatieonderzoek, III presentatie site urban en IV integrale beoordeling locaties.

Ruimte voor wonen
In de sessies van donderdag 10 december spraken we over wonen in de gemeente Velsen in een gezonde leefomgeving. Wij zien als gemeenteraad dat de meer woningbouw nodig is. Dat staat ook in het raadsakkoord en collegeprogramma van deze periode.
Omdat de huidige Structuurvisie Velsen 2025 niet voorziet in woningbouwlocaties na 2030, wordt op basis van een woningbouwlocatieonderzoek onderzocht welke locaties na 2030 in aanmerking kunnen komen voor woningbouw. Het onderzoek geeft inzicht in kansrijke gebieden en eventuele woningbouwlocaties, waar we de komende jaren stappen in zouden kunnen zetten.

Het was een eerste, beeldvormende sessie. Er moet nog veel gebeuren voor er een helder en duidelijk plan op tafel ligt. Maar wij zijn als Pvda Velsen heel blij met het uitgebreide locatieonderzoek dat is gedaan. Uit dat onderzoek blijkt dat er voldoende ruimte is en kansen zijn voor nieuwe woningen!

Wij vinden het belangrijk dat de gemeente de kansen dan ook aangrijpt en willen hier stappen in zetten. Daarbij moeten we zeker out of the box gaan denken, zoals de LGV ook aangaf in de sessie, en niet vooraf locaties als niet mogelijk bestempelen. Binnen het onderzoek naar mogelijke ruimte voor wonen, is rekening gehouden met doelgroepen en levensstijlen. Volgens ons een zeer waardevolle toevoeging. Wanneer je hier rekening mee houdt, kun je prettig leven in een gezonde leefomgeving stimuleren. We kijken graag uit naar de vervolgsessie, waarin we graag zien dat de kansrijke gebieden nader uitgewerkt zijn en we als raad de opdracht kunnen geven om te gaan bouwen.

Doel koersdocument
De gemeenteraad en het college willen keuzes maken in en richting geven aan de ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving van Velsen. De gemeente Velsen doet dit door in stappen naar een omgevingsvisie toe te werken. De eerste belangrijke stap is het Koersdocument Omgevingsvisie, waarin vorm en proces van de Omgevingsvisie Velsen 2040 worden bepaald, en inhoudelijk de eerste keuzes worden beslecht. Het koersdocument vormt daarmee het fundament waarop de omgevingsvisie verder wordt uitgewerkt. Het is een programma van eisen waarin staat waar de omgevingsvisie in ieder geval aan moet voldoen. Dit koersdocument wordt vastgesteld door de raad, en is daarmee politiek zelfbindend.

Mochten u vragen hebben, bel of mail gerust.
Ahmet Karateke, raadslid PvdA Velsen
Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke