Lokaal Klimaatakkoord – Duurzaam Velsen

Door Ahmet Karateke op 21 november 2020

Lokaal Klimaatakkoord – Duurzaam Velsen

Tijdens de Klimaatweken van 12 oktober 2020 tot 6 november 2020 is gesproken met diverse partijen in de samenleving over mogelijke reductieafspraken. Daar ons gemeente het goede voorbeeld wilt geven heeft het college de ambitie opgesteld om een Lokaal Klimaatakkoord te sluiten.
Door het samen sluiten van een Lokaal Klimaatakkoord met inwoners, organisaties en het bedrijfsleven maakt de gemeente Velsen zichtbaar welke inspanningen er geleverd kunnen worden om de nationale en internationale klimaatdoelen te halen op CO2 reductie.

(Reductie 49% CO2 in 2030 t.o.v. 1990)

Visie Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid vind de ambities in het lokaal klimaatakkoord een prima eerste stap, we zien ook dat er al redelijk wat stappen zijn gezet. De praatplaat ook wel CO2 reductieplan is zeer inspirerend en geeft vertrouwen.
Wij herkennen ons ook in de noodzaak van het Lokaal Klimaat akkoord tegelijkertijd is voor ons de betrokkenheid van de samenleving belangrijk! Het reduceren van CO2 kan alleen samen met onze inwoners, ondernemers en organisaties, zodat we samen onze woon- en leefomgeving leefbaarder kunnen maken, hier hecht de Partij van de Arbeid waarde aan.
De uitgangspunten in het akkoord zoals ‘stimuleren,  faciliteren en  verbinden…’  kunnen wat ons betreft scherper, de focus ligt vooral op  ‘impact’ en ‘impactmakers’ ! Wij verwachten dat de Gemeente ook een Impactmaker is, de vraag is of het College dit ook zo ziet?
Tot slot voorzitter wensen wij gedurende het traject geïnformeerd te worden en zou de communicatie naar inwoners en ondernemers verbetert moeten worden. Kijkend naar de website zien we dat de communicatie niet optimaal is, dit kan en moet beter.
Voor nu kijken we uit naar het vervolg in maart / april 2021 en wensen wij .

Achtergrond Lokaal Klimaat Akkoord in Velsen

Impactmakers

1. Elke afspraak draagt bij aan CO2-reductie
2. Elke afspraak omvat een concrete reductieambitie
3. Een afspraak stimuleert lokale samenwerking
4. Deelname staat voor ambassadeurschap
5. Deelname aan periodieke monitoring

Wat is C02?
CO2 – oftewel koolstofdioxide – is een onzichtbaar, reukloos en niet giftig gas dat ontstaat door verbrandingsprocessen en verrotting van planten. Het komt van nature voor in onze atmosfeer en is zelfs noodzakelijk voor de temperatuurregulatie op aarde. Vroeger bleef de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer constant, maar doordat we in onze recente geschiedenis fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken, is er een overschot aan CO2 ontstaan: Het broeikaseffect. Ons klimaat en de aarde verandert hierdoor, maar daar kunnen we wat aan doen middels het lokaal Klimaatakkoord.

CO2 en elektriciteit
Elektriciteit kan op veel verschillende manieren worden opgewekt; verbranding van fossiele brandstoffen, kernenergie, zonne-energie, biomassa, waterkracht en windenergie. Grofweg kunnen we hierin 2 groepen onderscheiden met een verschillend effect op het ontstaan van CO2: Groene en grijze stroom.

Fossiele brandstoffen, zoals aardolie, steenkolen en aardgas bevatten opgeslagen hoeveelheden koolstof. Wanneer deze worden verbrandt om elektriciteit te produceren, komt de CO2 vrij in de lucht. Deze elektriciteit noemen we grijze stroom.
Zonne- en windenergie maken elektriciteit zonder gebruik van verbranding. Een windmolen doet dit, doordat de bewegende delen worden omgezet in stroom. Een zonnepaneel doet dit, doordat er vrije elektronen ontstaan in het silicium in de zonnepaneelcellen. Hierbij komt geen CO2 vrij, waardoor we deze elektriciteit duurzame of groene stroom noemen.
Het doel is om de CO2 uitstoot en de temperatuurstijging die daarmee gepaard gaat, zoveel mogelijk te verminderen.

Voor meer informatie:

www.duurzaamvelsen.nl

Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke