Werkbezoek Tata Steel – staal van de toekomst!

16 september 2022
Vrijdagmiddag 16 september waren de gemeenteraadsleden van Velsen, Beverwijk en Heemskerk uitgenodigd voor een kennismakingsbezoek aan Tata Steel. Namens PvdA Velsen waren Marijke Gemser en Ahmet Karateke aanwezig.

De sprekers presenteerden een deel van de toekomstplannen om schoner (groen) Staal te produceren en de uitstoot van CO2 terug te dringen. Tata steel wil de komende jaren inzetten om CO2-neutraal te zijn en ze zien groen staal als het staal van de toekomst: voor duurzaam bouwen, duurzaam vervoer, duurzame energieopwekking en in duurzame producten waarmee we ons iedere dag omringen.

Tata Steel IJmuiden wil ook veel sneller de CO2-uitstoot en de omgevingsoverlast verminderen door uitvoering van hun projecten. Het huidige productieproces op kolen en grijze stroom zou dan binnen vijf jaar voor een groot deel vervangen kunnen worden door een productieproces op groene stroom, aardgas en later waterstof. Dat zou zorgen voor fors minder uitstoot van CO2 en fijnstof. We hebben veel kritische vragen kunnen stellen over de projecten en communicatie richting omgeving.

De werkgelegenheid van de staalindustrie in IJmuiden en omgeving is goed voor ruim 11.000 directe banen en zo’n 40.000 indirecte banen bij toeleveranciers.

Na de presentatie kregen we per bus een rondleiding over het terrein. Ook mochten we binnen kijken bij de warmbandwalserij. Een indrukwekkend geheel.

Waar ben je naar op zoek?