Door Ahmet Karateke op 30 juni 2015

Beantwoording Raadsvragen op vragen Payrolling in Gemeente Velsen

Beantwoording vragen van de raad

Datum collegevergadering  30-6-2015
Registratienummer              RS15.00497
Naam raadslid                     Ahmet Karateke
Fractie                                 Pvda
Portefeuillehouder(s)           F.M. Weerwind

Onderwerp: Payrolling in de gemeente Velsen

Toelichting bij de vragen:
Gisteren berichtte het NOS Journaal1 dat 85% van de gemeenten gebruik maakt van zogenaamde payrollcontracten. Bij een payrollconstructie werken mensen bij een gemeente of bedrijf, dat hen inhuurt van een ander bedrijf waar ze op papier in dienst zijn. Op die manier vallen deze mensen niet onder dezelfde cao als hun collega’s die wel direct bij de gemeente in dienst zijn. Vaak krijgen zij minder betaald, hebben zij slechtere arbeidsvoorwaarden en kunnen zij makkelijker ontslagen worden.
Deze constructies zorgen voor oneerlijke concurrentie en uitbuiting en dragen niet bij aan goed werk en bestaanszekerheid. Payrolling kan leiden tot tweedeling op de werkvloer. De PvdA fractie vindt dat de arbeidsvoorwaarden van payrollers en die van mensen in vaste dienst gelijk moeten zijn. Bij structureel werk hoort een vast contract.

Inleiding van het college op de antwoorden
De Gemeente Velsen maakt gebruik van payrolling. De inzet van payrollers wordt gebruikt daar waar tijdelijke medewerkers nodig zijn. Zij zijn door de Gemeente Velsen zelf geselecteerd. Als het vinden van kandidaten voor deze tijdelijke inzet door de gemeente niet lukt, wordt een geselecteerd uitzendbureau gevraagd kandidaten te leveren. De payrollers worden conform de inschaling van de ambtenaren in vergelijkbare functies betaald. Dit is conform de wetgeving op het gebied van uitzendkrachten en payrollers waarbij dit “equal pay”-principe is afgesproken.

Uitzendkrachten of payrollers worden voornamelijk ingezet bij piekmomenten, vervanging bij langdurig ziekte of zwangerschapsverlof of bij werkzaamheden waarbij nog niet direct duidelijk is hoeveel extra vaste formatie voor de uitvoering van deze taak noodzakelijk is.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) meldt in een reactie op het bericht van de NOS het volgende: “Gemeenten hebben behoefte aan mensen die flexibel voor ze werken. Er is niet altijd evenveel werk, het aanbod wisselt. Dan kan het een ‘passend middel’ zijn om zogeheten payrollers in dienst te hebben.”

Vraag 1
Behoort onze gemeente bij de 85% van het aantal Nederlandse gemeenten dat gebruikt maakt van de payrollconstructie? Voor meer info zie artikel ‘groei payrolling bij Gemeente ongewenst’2
Antwoord vraag 1: Ja.

Vraag 2
Zo ja, om hoeveel mensen gaat dit precies?
Antwoord vraag 2
Op dit moment 24.

Vraag 3
Hoeveel mensen die op basis van een payrollingcontract voor de gemeente werken verrichten naar oordeel van het college structureel werk?
Antwoord vraag 3
Dat is op dit moment niet in alle gevallen bekend. Daar waar het inzet op structureel werk is, gaat het om flexibele inzet tijdens piekmomenten zoals bij het zwembad en het Klantcontactcentrum. Bij de inzet van tijdelijk personeel bij de afdeling Werk, inkomen en zorg (WIZ) in het kader van de decentralisaties zou het gedeeltelijk om structureel werk kunnen gaan. Hier is echter nog niet geheel duidelijk hoe groot de omvang van de formatie moet zijn gezien de nieuwe taken voor de gemeente. Het komende jaar wordt dit onderzocht en gemonitord op basis waarvan vastgesteld kan worden of het structureel of tijdelijk werk betreft.

Vraag 4
Is het college van plan deze mensen binnen afzienbare tijd in vaste dienst te nemen?
Antwoord vraag 4
De flexibele inzet is en blijft noodzakelijk om piekmomenten op te vangen. Het in vaste dienst nemen van deze groep medewerkers leidt tot structureel hogere kosten en het verlies van de benodigde flexibiliteit in de bedrijfsvoering. Het gaat bijvoorbeeld bij het zwembad voornamelijk om studenten die in het weekend en de vakanties werkzaam zijn.

Vraag 5
Is het college van plan om de payrollconstructie af te bouwen, zo ja binnen welke termijn en zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 5
Daar is op dit moment geen aanleiding toe. De payrollconstructie is een onderdeel van de inzet van tijdelijk noodzakelijk personeel. Het uitgangspunt van het college is dat tijdelijk werk met tijdelijk personeel wordt opgelost en structureel werk door vaste medewerkers.

Vraag 6
Deelt het college de opvatting van de PvdA-fractie dat de nieuwe taken op het gebied van de decentralisaties structurele taken zijn en dus verricht moeten worden vanuit vaste dienstverbanden bij de betreffende werkgever?
Antwoord vraag 6
Zie het antwoord bij vraag 3.

Vraag 7
Worden er met bedrijven en deelnemingen waarin de gemeente participeert of een aandeel heeft, afspraken gemaakt over het afbouwen van payrollconstructies?
Antwoord vraag 7
Nee, het college ziet hier geen verantwoordelijkheid voor de gemeente.

Vraag 8
Neemt de gemeente in het aanbestedingsbeleid op dat bedrijven die meedingen naar opdrachten van onze gemeente geen gebruik mogen maken van payrollconstructies?
Antwoord vraag 8
Nee, het college ziet hier geen verantwoordelijkheid voor de gemeente.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen

Bronnen:

1. Nos artikel te lezen via link – > http://nos.nl/artikel/2040059-groei-payrolling-bij-gemeenten-ongewenst.html
  2. De raadsvragen zijn te downloaden via link -> Download RV15.150630 op vragen Payrolling
Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke