Verslag cultuurdebat in Bibliotheek Velsen 20 januari

Door Marianne Steijn op 21 januari 2018

Vertegenwoordigers van de Velsense politiek en de Velsense culturele verenigingen gaan met elkaar in gesprek over thema’s als: het instant houden en ontplooien van het verenigingsleven, het gemeentelijk subsidie- en accommodatiebeleid en de mogelijkheden voor de verenigingen om hun voorstellingen te organiseren.

Onze kandidaat Ben Hendriks (nr. 2 op de kandidatenlijst) geeft aan dat wij cultuur een zeer warm hart toedragen en gaat graag met de cultuurvertegenwoordigers in gesprek, zodat wij goed geïnformeerd het thema cultuur uit ons verkiezingsprogramma concreet kunnen maken

Cultuur is een van de waardevolle zevensprongen in ons verkiezingsprogramma: “kunst en cultuur maken ontmoeting mogelijk en bepalen ook het beeld van Velsen. Daarom investeren we in een toegankelijke en betaalbaar cultuuraanbod”

Bij alle thema’s maken de verenigingen duidelijk dat zij het Witte Theater als accommodatie missen voor hun voorstellingen. Dat begrijpen wij. Wij willen ons graag inzetten om bestaande accommodaties zodanig vorm te geven dat, door het bundelen van functies, we slim omgaan met de ruimtes die beschikbaar zijn. Dan denken we aan het toevoegen van een vlakke vloerzaal aan de Schouwburg en een frequenter gebruik van het theaterzaaltje in de bibliotheek of meer gebruik maken van ruimtes in scholen en instellingen.

Tijdens de discussie in de bibliotheek vragen we ons af of we daar wellicht te makkelijk over denken. Het is voor verenigingen en theatergroepen best ingewikkeld om deze ruimtes geschikt te krijgen voor hun voorstellingen. De schouwburg is te groot en het theaterzaaltje van de bibliotheek is te klein. Telkens je geluidsapparatuur verplaatsen kost tijd en geld.

Daarom is het goed om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven: hoe kunnen wij ervoor zorgen dat het rijke culturele leven in Velsen blijft bestaan en de vele amateurverenigingen in Velsen kunnen blijven doen wat ze al zoveel jaren, met inspanningen van veel vrijwilligers, doen. Ook zonder het Witte Theater moet dit mogelijk zijn. Maar dan is het wel belangrijk om te weten wat de vele verschillende verenigingen nodig hebben.

Dat goed faciliteren is ons uitgangspunt voor de komende vier jaren.

Marianne Steijn

Wie ben je? “Ik ben Marianne Steijn. 63 jaar en woon sinds 1995 in Velserbroek. Van mijn 4de tot mijn 18de heb ik in Velsen-Noord gewoond en mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen in IJmuiden op de Prof. Mr. S. Vissering Havo/VWO scholengemeenschap. Vanaf 1997 ben ik actief voor de PvdA-Velsen, waarvan 10 jaar als

Meer over Marianne Steijn