Hondenlosloopplek versus groen voor omwonende en kinderen – Zeewijk

Door Ahmet Karateke op 18 juni 2020

Vanaf 15 januari 2020 hield de gemeente een online bewonerspeiling onder 380 adressen in de omgeving van drie grasstroken aan de Wouwenkoplaan in Zeewijk over de vraag of het hele gebied al dan niet moest worden vrijgegeven voor niet aangelijnde honden.

Uit de openbare besluitenlijst van B & W van 26 mei jl. maken wij op dat, ondanks de uitslag van de bewonerspeiling, de eerder toegezegde verdeling het gebied in een deel aangelijnd en een deel niet-aangelijnd is losgelaten. Alle drie velden aan de Wouwenkoplaan worden nu aangewezen als ‘hondenlosloopplaats grasveld’.

Dit collegebesluit verbaast ons, omdat de PvdA vanaf 2019 heeft geijverd voor het betrekken van de bewoners om tot een verdeling te komen. Zo’n verdeling zou ervoor zorgen dat alle omwonenden gebruik kunnen maken van de velden: hondenbezitters en niet-hondenbezitters, waaronder kinderen.

Lees hiernaast het artikel uit de Jutter, d.d. 18 juni 2020:

“De velsense Raadslid Ahmet Karateke van de PvdA Velsen maakt zich zorgen en spreekt zijn verbazing uit over het doorlopen proces.

Nuance ontbreekt en doet geen recht aan de bewonerspeiling?
Het heeft ruim 6 maanden geduurd alvorens de bewonerspeiling plaatsvond. Ook blijkt dat de vraagstelling erg kort door de bocht was. Er kon slechts gekozen worden tussen honden aangelijnd op het veld of honden loslopend op het veld. Elke nuance ontbrak. Het doet geen recht aan de bewoners, noch aan de vragen die eerder gesteld zijn door de PvdA, of de duinbegroeiing doorgezet zou kunnen worden met een hondentoilet (honden uitlaatplek) aan de (boom)kant en een plek voor omwonenden en kinderen aan de andere kant.

Wij hechten grote waarde aan transparantie en betrokkenheid van inwoners

Dhr. Karateke van PvdA Velsen hecht grote waarde aan transparantie en betrokkenheid van inwoners. In essentie ging het om een zodanige verdeling van de velden (zie bijlage) dat zowel de omwonenden als de honden plezier kunnen hebben.

Daarmee versterken we het samenspel naar inwoners toe en de binding aan onze Velsense samenleving!

Met vriendelijke groet,

Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke