Een jaar lang een gezonde ontbijt voor kinderen!

Door Ahmet Karateke op 7 februari 2022

Voor 25 kinderen jaar lang een gezonde ontbijt in Velsen: ’Had erover in de krant gelezen en de tranen sprongen in m’n ogen’

Bij 25 Velsense kinderen zijn maandag de eerste Nationale Jeugd Ontbijtjes bezorgd. Het is de start van een project dat in eerste instantie een jaar lang duurt. Mocht het een succes worden, dan wil wethouder Marianne Steijn de ontbijten bij een grotere groep kinderen laten bezorgen.

De ontbijten zullen voortaan elke week worden bezorgd op maandag. „Elke dag gaan er in Velsen 200 kinderen zonder ontbijt naar school”, legt wethouder Steijn het waarom van deze actie uit. „Dat heeft zijn weerslag op die kinderen. Ze zijn sneller moe, minder geconcentreerd en de leerprestaties blijven achter. Dat is dus een groot probleem. Met dit initiatief gaan we een jaar lang op 25 adressen een tas vol ingrediënten voor een lekker ontbijt bezorgen. Dat gebeurt aan huis, en is dus laagdrempelig. Het gaat niet via school, er wordt ook niet vooraf een inkomenstoets gedaan.”

„Dat kinderen zonder ontbijt de dag beginnen heeft vaak met armoede te maken”, vervolgt de wethouder. „Anno 2022 rust er nog steeds een taboe op dit onderwerp. Dat moet veranderen, vind ik. Het moet bespreekbaar zijn.”

Banketbakker

Ze vertelt dat ze Jacques Hendrikx, de voorzitter van de Stichting Nationaal Jeugd Ontbijt, per toeval ontmoette, wachtend in de rij bij een banketbakker in Den Bosch. „Ik raakte met hem in gesprek over wat hij deed en van het een kwam het ander. Het idee sprak me erg aan. Raadslid Johan Visser van Forza heeft de afgelopen maanden de scholen in Velsen benaderd om in kaart te brengen welke kinderen voor het ontbijt in aanmerking komen en zo hadden we al snel een hele lijst en konden we van start gaan.”

Voorzitter van het Nationale Jeugd Ontbijt Hendrikx knikt: „Het enthousiasme voor het Nationale Jeugd Ontbijt in Velsen liegt er niet om. Door de bezielende leiding van wethouder Marianne Stein is dit project in Velsen in drie maanden geregeld. Daar verdient ze een dikke pluim voor. Er zijn gemeentes in Nederland waar ze al drie jaar aan het overleggen zijn of ze in hun gemeente het Nationaal Jeugd Ontbijt willen inzetten. Dat traject is hier een stuk sneller afgelegd.”

Telstar

De trajecten naar de kinderen in Velsen worden afgelegd door IJmondWerkt, die de ontbijtjes wekelijks gaat bezorgen. „Wij hebben het project via Telstar@Work geadopteerd”, zegt directeur Bart ten Napel van IJmondWerkt. „Ik had over het zonder ontbijt naar school gaan in IJmuider Courant gelezen en de tranen sprongen in m’n ogen. Ik heb aangeboden om via Telstar@Work een steentje bij te dragen aan dit project. Wij nemen nu het inpakken en het bezorgen voor onze rekening.”

Om het initiatief helemaal compleet te maken, stopte de wethouder namens de gemeente maandag in elke tas ook nog een broodtrommeltje. „Mocht je het ontbijt nou niet helemaal in een keer opeten, kun je het later altijd nog als lunch gebruiken.

Bron: IJmuider Courant

© United Photos/Paul Vreeker: met wethouder Steijn, voorzitter Hendrikx van Stichting Nationaal Jeugd Ontbijt(midden). Links Bart ten Napel van IJmondWerkt, rechts raadslid Johan Visser van Forza.

Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke