Beantwoording vragen van de raad
Datum collegevergadering 8-10-2019
Registratienummer Rs19.00619
Naam raadslid Ahmet Karateke
Fractie Pvda
Portefeuillehouder(s) B. Diepstraten
Onderwerp: voet- en fietsonderdoorgang Velsertraverse – Velsen Noord
Toelichting bij de vragen:
Op de informatieavond HOV Beverwijk, die vanavond werd gehouden in Velsen Noord, kwam o.a. de nog aan te leggen onderdoorgang ook wel voet- en fietstunnel voor langzaam verkeer tussen Velsen Noord en Beverwijk. Inwoners waren bezorgd over het feit dat ze begrepen hebben dat de gelijkvloerse oversteek
verdwijnt als de onderdoorgang wordt aangelegd. Inwoners begrijpen niet waarom de gelijkvloerse oversteek per se moet verdwijnen. Zij zien dit als een sociaal veilige oversteek voor jong en oud, daarnaast twijfelen ze aan de sociale veiligheid van de onderdoorgang. Dit, ondanks de uitleg van de provincie dat bewoners bij de inrichting betrokken worden en kunnen meepraten over de uitvoering.
Vraag 1
Op welk termijn, en wanneer worden de inwoners betrokken bij de inrichting? Is hierin ook mogelijk
om de gelijkvloerse variant in de herinrichting mee te nemen?
Antwoord vraag 1
Het project HOV Station Beverwijk bevindt zich momenteel nog in de participatiefase. Dit wordt
georganiseerd door de provincie Noord-Holland. De provincie legt busbanen aan. De aanleg van
een fiets/voetonderdoorgang bij de Velsertraverse is aan dit project gekoppeld. Het provinciale
participatietraject, waarbij ook inwoners betrokken zijn, leidt tot een voorlopig ontwerp. Dit voorlopig
ontwerp wordt op de gebruikelijke wijze door de gemeente vrijgegeven voor inspraak. Alle reacties
zullen worden verzameld in een inspraakrapportage. Deze wordt door het college vastgesteld. Dit
inspraaktraject zal naar verwachting medio december/januari starten.
Tijdens de informatieavond van maandag 16 september jl. werd heel duidelijk hoe belangrijk deze
oversteek is voor inwoners. Door de provincie is na overleg met wethouders Bram Diepstraten en
Brigitte van den Berg (Beverwijk) besloten om de gelijkvloerse oversteek te handhaven. De
inwoners zijn hierover per brief geïnformeerd. U heeft inmiddels een collegebericht ontvangen.
Vraag 2
De wijk wethouder Diepstraten van Velsen gaf een toelichting namens de gemeente Beverwijk en
Velsen. In de toelichting kwam naar voren dat de gelijkvloerse oversteek tijdelijk zou blijven
bestaan totdat de experts in een wandeling met bewoners geconstateerd hebben dat de
onderdoorgang sociaal veilig zou zijn.
De PvdA zou graag zien dat het college zich inzet op het terugwinnen van vertrouwen van de
inwoners van de beide gemeenten. Wij vragen dan ook of de wethouder Diepstraten zich hiervoor
in wil spannen in zijn contacten met de provincie in samenwerking met wethouder Van den Berg?
Antwoord vraag 2
Het college vindt een sociaal veilige verbinding tussen Beverwijk en Velsen-Noord essentieel. Ook
vinden wij het belangrijk dat inwoners vertrouwen hebben in ons bestuur. Door de provincie is na
overleg met wethouders Bram Diepstraten en Brigitte van den Berg (Beverwijk) besloten om de
gelijkvloerse oversteek te handhaven.
Vraag 3
Inwoners zijn oprecht bang voor hun veiligheid en die van hun kinderen, het nog niet herontwikkeld
gebied van NS en Prorail zorgt ervoor dat de zorgen niet zomaar verdwijnen na een paar
geruststellende woorden van provincieambtenaren.
Is het college het met mij eens, dat de zorgen niet zomaar verdwijnen? En kan het college
toezeggen dat ze er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de gelijkvloerse oversteek open blijft,
zolang de twijfels over de sociale veiligheid niet zijn weggenomen?
Antwoord vraag 3
Zie antwoord op vraag 1 en 2.
Vraag 4
In gesprek met de provincie ambtenaren en inwoners kwam naar voren dat het aantal ongelukken
op 1 hand telbaar zouden zijn.
Kunnen wij inzage krijgen in het aantal incidenten van de afgelopen jaren op de gelijkvloerse
oversteek over de Velsertraverse?
Antwoord vraag 4
In de periode 2015 tot medio 2019 zijn op de (hele) kruising 12 ongevallen geregistreerd. Bij de
meeste ongevallen gaat het om blikschade tussen twee gemotoriseerde voertuigen. Bij één
ongeval was sprake van (ernstig) letsel. Het betrof een ongeval op de fietsoversteek tussen een
personenauto en een bromfiets.
Vraag 5
In gesprek met de provincie ambtenaren en inwoners kwam ook naar voren dat de bushalte aan de
zijde van Velsen Noord zou verdwijnen, de enige verbinding met Velsen Noord zou dan verplaats
worden naar de te realiseren ‘busbaan Wijkerpoort’ aan de andere kant van de Velsertraverse.
Is het college het met mij eens dat het ontbreken van een bushalte in Velsen Noord (Velsertraverse
Velsen Noord zijde), kan leiden tot verslechtering van de bereikbaarheid en daarmee de
leefbaarheid in Velsen Noord? Graag toelichting.
Antwoord vraag 5
De bushalte Velsertraverse blijft gewoon bestaan, maar wordt inderdaad over een beperkte afstand
verplaatst naar de aansluiting van de busbaan op de Velsertraverse. De bushalte is goed
bereikbaar via zowel de nieuwe onderdoorgang als de huidige oversteek. Voor een deel van de
voetgangers naar de halte is de afstand iets langer. Veel reizigers komen echter met de fiets naar
de bushalte. Daarvoor komen goede voorzieningen bij de nieuwe halte.
Daarnaast kan opgemerkt worden dat de bereikbaarheid van station Beverwijk voor fietsers en
voetgangers wordt verbeterd door de aanleg van de onderdoorgang en aansluitende route naar het
station.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen