Algemene beschouwing op Begroting 2023!

4 november 2022

Gisterenavond hield onze fractievoorzitter Ahmet Karateke namens PvdA Velsen zijn algemene beschouwingen!

Geachte aanwezigen, raadsleden, college en kijkers thuis

Regelmatig spreken wij met inwoners. Mensen uit verschillende doelgroepen geven aan dat het steeds lastiger wordt om rond te komen. Ouderen met een klein pensioentje maken zich zorgen over de energierekening. Een man uit Zeewijk die onder bewind staat, kan met zijn beperkte weekbudget onvoldoende boodschappen doen. Er zijn voorbeelden genoeg. We leven in een tijd waar verschillen tussen arm en rijk steeds groter en zichtbaarder worden. Het zien groeien van die ongelijkheid stemt ons somber.

We hopen dan ook dat met de voorliggende begroting wordt gerealiseerd dat Velsen voor alle Velsenaren een gezonde en prettige woonomgeving blijft en dat verschillen weer wat minder worden.

De PvdA Velsen merkt dat de gevolgen van de crisis voelbaar zijn voor onze inwoners, ondernemers en verenigingen. Nu de kosten zo snel stijgen, dreigen niet alleen de mensen en gezinnen met de laagste inkomens door hun hoeven te zakken, maar ook de groep die daarboven zit. Wanneer ik inwoners hierover spreek, krijg ik verschillende zorgelijke signalen: mensen moeten de spaarpot van de kinderen legen om het einde van de maand te halen, naar de voedselbank gaan om een maaltijd op tafel te kunnen zetten. PvdA Velsen staat voor bestaanszekerheid. Dit betekent een fatsoenlijk en betaalbaar dak boven je hoofd, voldoende te eten, toegang tot zorg, geen schulden en werk of een andere dagbesteding die structuur en zin aan de dag en het leven geeft. Dit vormt de basis onder het bestaan van individuele inwoners en gezinnen. Als dat fundament ontbreekt, wordt leven overleven.

Maar ook die mensen bij wie het net wel lukt, hebben het zwaar. Nooit meer een uitje, niet op vakantie, niks leuks doen met de kinderen, verjaardagen overslaan. Leven om te werken en de eindjes net aan elkaar kunnen knopen. Ook dat is niet oneindig vol te houden.

Voor ons als PvdA is de juiste keuze het inzetten op het sociaal domein, jeugd, preventie en veiligheid. In de begroting wordt:
🌷 ingezet op – energie(armoede) – de PvdA is blij met de aandacht voor een grote groep mensen … Zij verdienen onze steun.
🌷 ook wordt er flink ingezet op het bestrijden van armoede. Wat de PvdA betreft blijven we ermee doorgaan, dit is hard nodig, omdat we zien dat inwoners met schulden, steeds verder in de problemen komen. Het college trekt hiervoor het komend jaar € 150.000 uit en de jaren erna € 200.000,
🌷 door deze inzet zorgen we ervoor dat een grotere groep inwoners in aanmerking komt voor individuele inkomenstoeslag en kunnen we meer doen aan vroegsignalering van schulden. Daarnaast heeft het college een noodplan gepresenteerd: Velsen laat niemand in de kou staan. Hiervoor is tot februari 2023 € 222.000 incidenteel beschikbaar.
🌷Een ander mooi initiatief waar inwoners ondersteund worden – op het gebied van zorg en welzijn ,Is Sluis 751, een toegankelijke locatie, ook voor dagbesteding, maar zeker ook voor ontmoeting en verbinding.

Is dit allemaal toereikend? Wat de PvdA betreft niet…Toch hebben we binnen de huidige mogelijkheden de keuzes zo goed mogelijk gemaakt.
We zien in de voorliggende begroting en enkele van de amendementen die worden voorgesteld ook de verbinding met andere onderwerpen die samen de bestaanszekerheid kunnen vergroten.

Allereerst Sport en Bewegen. De PvdA vind het belangrijk dat jong en oud in de openbare ruimte kan sporten en bewegen. Daarvoor dienen we een amendement in om beweging voor jong en oud te stimuleren. Zoals we al eerder aangeven is naast rondkomen, ontspanning belangrijk voor onze inwoners. Door sport- en spel laagdrempelig te maken en toegankelijk voor iedereen, leveren we hier een bijdrage aan. In het verlengde hiervan zijn wij erg blij, dat er middelen zijn gevonden om de ontwikkelingen van een nieuw Cruyff Court aan het plantsoen aan de Koningsweg in Velsen Noord mogelijk te maken

Dan preventie en de jeugd. De PvdA is blij dat er wordt ingezet op een veilige woonomgeving door o.a. uitbreiding jeugdboa’s, maar naast repressie is juist ook preventie belangrijk om jongeren op weg naar volwassenheid verder te brengen. Hiervoor zullen we zoals aangekondigd een amendement indienen om te zorgen voor uitbreiding van het jongerenwerk. Zo garanderen we een stevigere basis en kunnen we onze Velsense jongeren goed opvangen en ondersteunen in hun ontwikkeling. Deze basis is met de huidige inzet te kwetsbaar, waardoor er nog steeds jongeren buiten de boot vallen en sneller uitstromen richting de dure jeugdhulp.

Dan de versnelling van de woningbouwopgave is door de raad als speerpunt aangemerkt en in de begroting is daarvoor een fors bedrag structureel beschikbaar gesteld. Dat is mooi en belangrijk, maar welke doelen stellen we onszelf, wanneer zijn we tevreden? Daar zullen we de komende maanden de discussie in de raad over moeten voeren. Dit moeten we ook doen, zodat er duidelijkheid komt over waar we wel en niet gaan bouwen. Die duidelijkheid is nodig voor bewoners, maar ook voor organisaties en verenigingen zoals RKVV. Voor de PvdA zal er blijvend aandacht zijn voor voldoende sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen, voldoende woningen voor jong en oud.

Samenvattend zien we.. een begroting met onzekerheden maar voldoende houvast waarmee we verder kunnen. Voor de PvdA geldt dat de financiën gezond moeten zijn, maar ook moeten blijven. Ook het weerstandsvermogen moet op het juiste niveau blijven zodat we tegenvallers kunnen opvangen.

We kijken uit naar de sessie in januari waarin we verder inkleuring kunnen geven aan de begroting op basis van de positieve septembercirculaire!

Online terugkijken en/of luisteren kan via de website velsen.nl  ⤵️