Uitdaagrecht (Right to Challenge) voor Velsenaren!

Door Ahmet Karateke op 22 januari 2022

Uitdaagrecht (R2C) voor Velsenaren!

“Het Uitdaagrecht (right to challenge) is het recht van bewoners en maatschappelijke partijen om een verzoek bij het Velsense gemeentebestuur in te dienen om de feitelijke uitvoering van een gemeentelijke taak over te nemen. Dit als zij denken deze taak beter, met meer maatschappelijke meerwaarde en/ of goedkoper uit zouden kunnen voeren dan de gemeente. Het moet daarbij wel gaan om taken die in de gemeentebegroting staan en dus gekoppeld zijn aan een beschikbaar budget.”

Heb je altijd al als inwoner je buurt willen verbeteren, dan is dit een kans! Grijp je kans, je kunt bijvoorbeeld je omgeving  / buurt leefbaarder maken door zelf het onderhoud in eigen hand te nemen.’

Aanleiding en Achtergrond

Voor de gemeente Velsen heeft het landelijk netwerk Right to Challenge in het najaar van 2021 twee digitale bijeenkomsten georganiseerd met deelnemers van maatschappelijke organisaties en initiatieven, ambtenaren en leden van de Gemeenteraad. Daarnaast was er op 27 oktober 2021 een bijeenkomst op het gemeentehuis met een groep inwoners, raadsleden en de wethouder. Waarin wij deze notitie besproken hebben, hierin staan mogelijke uitdaagrecht initiatieven die we mogelijk kunnen maken in Velsen.

Aan de bijeenkomsten hebben, naast leden van de gemeenteraad, betrokkenen uit de volgende maatschappelijke initiatieven een of meerdere keren deelgenomen: Energiek Velsen, Woongroep WIJ, Participatieraad Velsen en de stichting i.o. Succesvolle moestuinen.

Beeldvormende Raadsessie

Vanavond een beeldvormende raadsessie over de uitwerking van het onderwerp “Uitdaagrecht” zoals dit staat in het concept beleidskader Participatie 2022-2026

De Partij van de Arbeid kijkt zeer positief naar het betrekken van inwoners, ondernemers en maatschappelijke partijen in alles wat we doen. Daarnaast stond het Uitdaagrecht ook in onze ambities ook in het raadsakkoord “Velsen komt naar je toe”

De successen van andere gemeente (Gouda en Rotterdam) kunnen wij ook neerzetten, wij zijn dan ook van mening dat we inwoners / maatschappelijke initiatieven daar mogelijk moeten ondersteunen. Ook bemerken we dat de meerderheid positief is, op een tweetal fracties na de VVD en LGV vonden nog een instrument niet nodig!

Wel vinden we dat we regie moeten houden:

• We geven inwoners en maatschappelijke partijen de ruimte, ze krijgen vrijheid in hun leefomgeving, dat zal inwoners in zekere zin energie geven maar dit zal wel binnen richtlijnen moeten zijn van de gemeente;
  • Een helder aanpak is essentieel, hierin moet duidelijk zijn naar inwoners, betrokkenen welke taken ze wel, welke taken ze niet kunnen uitvoeren.
  • In het initiatiefvoorstel wordt een pilot van twee jaar voorgesteld, dat zie ik als een prima periode waarin je het eerste jaar trajecten kunt uitzetten, vervolgens kunnen evalueren en verbeteringen kunnen doorvoeren.

Wat de PvdA betreft valt of staat het succes met een goede communicatie!

Achtergrond en meer info:

website gemeente Velsen

voorbeeld Verordening Participatie en Uitdaagrecht

rtvseaport

Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke