PvdA stelt vervolgbudget Impulsprojecten

Door Ahmet Karateke op 6 januari 2017

Samen met veel maatschappelijke partners is het afgelopen jaar doorgewerkt aan de contouren van vijf impulsprojecten afgerond, namelijk:

1. Citymarketing en Rauw aan Zee
  2. Kustvisie en BRAK aan Zee
  3. Offshore windenergie
  4. Havenkwartier en Oud-IJmuiden
  5. Techport IJmond

De PvdA is blij dat Velsen zich hiermee verder ontwikkelt als groeiende en bloeiende gemeente binnen de context van de Metropoolregio Amsterdam. Velsen draagt zo bij aan een werk- en opleidingsomgeving met hoogwaardige vestigingsmogelijkheden, dat werkgelegenheid en nieuwe inwoners zal gaan trekken.

Het Impulsproject Citymarketing

De PvdA vindt dat vooral IJmuiden als een aantrekkelijke woon- en leefomgeving op de kaart gezet moet worden. IJmuiden mist een positieve naamsbekendheid. De citymarketingstrategie is vooral gericht op inwoners en bedrijven en mogelijk belangstellenden. Omdat gemeenten steeds meer samengroeien, zien we dat graag ruimtelijk verbreed, waarbij wij vooral denken aan de IJmondsamenwerking.

Impulsproject Kustvisie en BRAK

Kustvisie & Kust informatie centrum BRAK! IJmuiden vormen als combinatie één van de vijf impulsprojecten. IJmuiden aan zee is de place to be voor mensen uit IJmuiden, de metropoolregio en ver daar buiten.

Het vervolgbudget wordt met name gebruikt voor de tijdelijke aanpak. We realiseren dat zaken tijd nodig hebben, maar we vinden een periode van 5 jaar om een permanente Kustcentrum te realiseren te lang. Wij hebben het college gevraagd dit te versnellen.

Brak! op het snijvlak van natuur, strand, zee en havens en industrie ontstaat een kustdorp rond de jachthaven. Binnen dit kustdorp verrijst een bijzonder gebouw: BRAK! IJmuiden. Hier proef je de essentie van rauw aan zee. Een spraakmakend centrum voor verdieping, debat en vrije meningsvorming over alle ontwikkelingen aan de kust.

Impulsproject Offshore Wind

Het Rijk zet scherp in op Wind op zee. Dit biedt regionaal economische kansen op verrijking van onze gemeente, waar de PvdA op in wil zetten.

Het gaat dan binnen Offshore Wind om het transport, de aanleg en het onderhoud. De ontwikkeling van IJmuiden en IJmond als centrum voor deze groeiende offshore wind sector vaart daar wel bij… waarbij Duurzaamheid en werkgelegenheid bij ons hoog op de agenda staan.

Impulsproject Havenkwartier en Oud-IJmuiden

De ontwikkeling van Oud IJmuiden, waar stad en haven naar elkaar toe zijn toegegroeid, is zeer succesvol verlopen. De PvdA is blij met deze ontwikkeling.

Het Havenkwartier ligt, van west naar oost, van de cruiseterminal (inclusief de kop van de haven) en de westpunt van Oud-IJmuiden, via de visafslag aan de Halkade tot aan de horeca en detailhandel tussen de Halkade en de Oranjestraat, bij de rotonde van de Dokweg. Op de volgende kaart is dat goed zichtbaar.

Impulsproject techport IJmuiden

Het college en partners zetten zich in voor de ontwikkeling van het Innovation Warehouse als thuisbasis en vlaggenschip van Techport: een fysieke locatie waar onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven in een innovatieve omgeving werken aan de maakindustrie van morgen.

De impulsprojecten staan op de kaart, maar daar mag het niet bij blijven. De PvdA fractie is tevreden en staat vierkant achter de ambitie dat we ons als gemeente Velsen verder moeten ontwikkelen als groeiende en bloeiende gemeente.

De PvdA heeft er bij het college op aangedrongen met concrete voorstellen te komen voor een vervolgbudget dat concrete maatregelen mogelijk moet maken.

Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke