PvdA in de buurt: 16 december in Oud-IJmuiden

17 december 2017

Met een groep enthousiaste PvdA-leden trokken we afgelopen zaterdag de wijk Oud-IJmuiden in. Ondanks de gure wind troffen we over het algemeen tevreden bewoners aan. Positief waren de meeste mensen over de nieuwe woningen die er gebouwd zijn. Het woongenot is erg hoog, zeker als je dat afzet tegen de ‘woestenij’ die het 15-20 jaar geleden was. En ondanks de nabijheid van de haven en industrie gaf één bewoner duidelijk aan dat die rauwheid hem getrokken had om van Haarlem naar Oud-IJmuiden te verhuizen.

Minpunten kwamen uiteraard ook naar voren. Het ontbreken van een kleine buurtsuper is vooral voor de wat oudere bewoners lastig, ondanks de aanwezige SRV-man eens in de week. Ook kregen we te horen dat er in sommige straten behoorlijk hard gereden wordt, met name in de Oranje- en de Kanaalstraat. Tot slot meldde een mevrouw – die op de begane grond van een nieuw appartementencomplex woont – dat zij last heeft van het zwerfvuil op straat. Ze hekelde de bezuinigingen van de gemeente op de inzet van de veegploeg, maar verbaasde zich ook over het gebrek aan verantwoordelijkheid van haar buren. “Ik heb mijn buurvrouw een spons en zemen lap cadeau gedaan. Maar ze heeft ze, aan de ramen te zien, nog niet gebruikt helaas!”, zei ze met humor.

De genoemde onderwerpen zullen we aankaarten bij de afdelingen van de gemeente, die ervoor verantwoordelijk zijn. Het thema zwerfvuil heeft onze speciale aandacht in het programma voor de verkiezingen van 21 maart 2018. Omdat die verkiezingen in aantocht zijn hebben we elk bezoek afgesloten met de vraag, of de bewoners zouden overwegen om op de PvdA te stemmen. Gelukkig mogen we in deze van oudsher roodgekleurde wijk nog op de nodige steun rekenen. Maar de bewoners hameren erop dat we wel ons best moeten blijven doen! Dat is een aanbeveling die we van harte omarmen.