Krijgt de PvdA Velsen een vertegenwoordiger in Den Haag?

Door Voorzitter (Vacant) op 11 maart 2021

De nummer 10 op de lijst, Songül Mutluer, is wethouder in Zaanstad. Ze kent de regio als geen ander. Zoals ze zelf zegt: “We komen allebei uit arbeiderssteden.” Onze fractieleider Ben Hendriks ging in gesprek.

Net als de PvdA Velsen ziet Mutluer het belang van woningbouw in de regio. Wanneer Hendriks aangeeft dat jongeren een kans moeten hebben in hun gemeente te blijven wonen, geeft ze hem gelijk. “We moeten één miljoen woningen bouwen. Dat redt je niet alleen met de grote steden. Daar heb je iedereen bij nodig.” Mutluer vertelt trots over het Zaans model waarbij starters op de woningmarkt een echte kans krijgen. Bij huizen tussen de 200.000 en 250.000 blijft de gemeente eigenaar van de grond en een deel van de stenen, waardoor de koper nog maar ca. 100.000 hoeft te investeren. Na 10 jaar kunnen ze alsnog de hele woning aankopen van de gemeente.

Mutluer begrijpt het pleidooi van Velsen voor goede bereikbaarheid. “Bij woningbouw horen ook goede voorzieningen. “Je moet investeren in het openbaar vervoer. Je wil de leefbaarheid in tact houden.” Wat betreft dat openbaar vervoer staat ze open voor de kansen die onze regio biedt. Wanneer Ben Hendriks haar vraagt hoe ze aankijkt tegen vervoer over water, is ze direct enthousiast. “Investeren in wegen kost ook geld. We hebben veel water in de regio. Volgens mij moeten we daarom out of the box denken.” Als goed voorbeeld ziet ze de watertaxi in Rotterdam. Voor dit soort alternatieven wil zij zich zeker hard maken in Den Haag.

De PvdA is ook voor meer geld voor de zorg. Bij gemeenten lopen de tekorten op. Tekorten voor jeugdzorg en WMO. Mutluer: “Het abonnementstarief zorgt ook voor tekorten. Iedereen betaalt dezelfde eigen bijdrage van € 19,00. Wat zorgt dat mensen die zelf hun hulp kunnen betalen, dit niet langer doen.” Het systeem kost teveel, maar zoals Ben aangeeft, kunnen gemeenten hier niks tegen betekenen. Ben: “Zelfs als we zouden willen, gemeenten mogen geen inzicht vragen in de financiële situatie van inwoners. “ Songül wil er in Den Haag alles aan doen dit op te lossen en gelooft dat meerdere partijen hier de noodzaak van inzien.

De PvdA wil investeren. Investeren in armoedebestrijding en investeren in een eerlijke woningmarkt en arbeidsmarkt. Al die investeringen kosten veel geld, maar dat geld is te halen bij grote multinationals en rijken. Zo zorgt de partij voor meer gelijkheid. “Er valt echt iets te kiezen 17 maart. Het gaat niet alleen om gedachten en ideeën. Het gaat om kiezen hoe je investeert.” Bij de PvdA stijgt de koopkracht. Daarnaast zijn zij kampioen in het ondersteunen van gemeenten. Ben Hendriks en Songül Mutluer spreken af ook na de verkiezingen contact te houden. Zo heeft Velsen een directe vertegenwoordiging in de Tweede Kamer. Wel heeft ze nog één advies: “Bundel je krachten in de regio. Werk samen met andere gemeenten, de provincie. Dan kan Den Haag niet om je heen en moet er wel actie komen.”