Is het wel echt? PvdA straalt in Velsen!

17 maart 2022

Is het wel echt? Het is echt echt.’ PvdA straalt in Velsen, LGV niet blij en Forum snoept van Forza

Burgemeester Frank Dales van Velsen hield zijn gemeente lang in spanning, langer dan de bedoeling was woensdagavond. Maar Dales wilde een zo zeker mogelijke uitslag presenteren van de gemeenteraadsverkiezingen in Velsen. ,,We hebben alles twee keer geteld’’, benadrukte de burgemeester. Maar: ,,Het blijft een voorlopige uitslag. Dat moet echt iedereen goed beseffen.’’

Het was onder andere wachten op de getelde stemmen van de grootste stembureaus. Tegelijk kon de burgemeester er wel bij vertellen, woensdagavond even na half twaalf, dat de restzetels ’al waren meegenomen’ in de verkiezingsuitslag. Dat was goed nieuws voor (bijvoorbeeld) de PvdA. De sociaaldemocraten hoopten vier jaar geleden drie zetels te bemachtigen, dachten die ook binnen te hebben gehaald. Tot de partij toch op twee uitkwam. Lijsttrekker Marianne Steijn vroeg toen om een hertelling. Woensdagavond kon de wethouder stralen. Velsens kleinste coalitiepartij won én stemmen én een zetel en kwam op drie uit. ,,Ik moest het eerst even verwerken. Is het wel echt? Het is echt echt. Ik voel me met de minuut blijer worden.’’ ,,Het stimuleert me enorm om door te gaan met wat we doen, en dat is de tweedeling in Velsen verkleinen. En wat we doen, wordt dus gewaardeerd.’’

Wat mee had kunnen spelen, was dat Politiek Sociaal, de Velsense afsplitsing van de SP, en de SP zelf niet meededen in Velsen. Dat sloot Steijn niet uit. In een eerste prognose, op basis van 8,1 procent van alle stemmen, kwam de PvdA zelfs op vier. Met de ongelukkige afloop van vier jaar terug in het achterhoofd durfde Steijn op dat moment ’niet te vroeg te juichen’. ,,Maar het voelt wel lekker.’’ Forza verloor een zetel. Die ging mogelijk naar Forum – met twee zetels, evenveel als Forza, nieuw in de gemeenteraad. De Velsense afdeling vierde haar debuut op een kasteel in Limburg, met andere Forummers.

Marianne Steijn (midden) is blij met de extra zetel. Links van haar Ahmet Karateke, rechts haar partner Carel Ockeloen en voormalig wethouder Arjen Verkaik. © Foto United Photos/Laurens Bosch

Genieten

D66, ook een winnaar woensdag, trok zich kort na de bekendmaking van de uitslag terug in een aparte kamer. Dat was inderdaad om te genieten van het moment, gaf lijsttrekker Sander Smeets aan, maar ook uit respect voor andere partijen. ,,We wilden ons champagnemoment. Wij hebben wel wat te vieren, sommige andere partijen niet.’’ De democraten voerden de afgelopen vier jaar oppositie. ,,We hebben ontzettend veel laten zien, maar hoeveel mensen zien dat? We hebben het antwoord gekregen.’’ Het leek hem nu ’heel logisch’ dat Velsen Lokaal en D66 ’samen om tafel gaan’ om ’de situatie te analyseren’. Vier jaar terug nam Velsen Lokaal de rol van D66 als grootste fractie over en diens plek in het college. Dat zorgde wel voor wat wrijving. Maar bij D66 zit geen oud zeer, aldus Smeets.

Gerekend

LGV verloor een zetel en zakt van vier naar drie. ,,Daar had ik niet op gerekend’’, bekende Leo Kwant, de nummer één van de partij. ,,Ik ben er ook niet blij mee. We hebben ons als partij het meeste ingezet voor het bouwen van woningen, om iedere Velsenaar een plek in Velsen te geven. En we hebben ons ingezet voor schone lucht. Helaas.’’ Maar Kwant toonde zich strijdvaardig. ,,We geven niet op. Onze missie is nog niet volbracht.’’ Sebastian Dinjens, wethouder voor GroenLinks, voelde zich een winnaar woensdagavond.

,,We zijn de derde partij van Volendam’’, jubelde hij. ,,En in Nieuwegein verdubbeld.’’ In Velsen steeg de partij van plek zeven naar vier – zonder zetelwinst. Op zijn telefoon speelde hij alvast met mogelijke coalities – voor een meerderheid hoeft de huidige samenstelling (Velsen Lokaal, VVD, LWG, GroenLinks en PvdA) niet intact te blijven. Zijn politieke lot als wethouder hangt wel van de uitkomst van de onderhandelingen af – hij kan niet de gemeenteraad in. ,,Een wethouder is maar een passant’’, zei hij daarover. ,,Verkiezingen zijn gewoon awesome. Hoe straks precies de stoeltjes verdeeld zijn, zien we wel.’’

Kiezers bedankt voor het vertrouwen!

Namens Fractie en team PvdA Velsen

Bron: IJmuider Courant (https://www.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf20220317_28331871 )