PvdA Velsen bezorgd over leefbaarheid en veiligheid in onze kernen!

20 mei 2022

Donderdagavond 19 mei waren Marijke Gemser en Ahmet Karateke aanwezig bij de sessie ‘Integrale aanpak Drugsoverlast’.

Ahmet Karateke, raadslid voor PvdA Velsen: “Geeft aan dat de zorgen glashelder zijn! Wat ons betreft moeten de Leefbaarheid en Veiligheid in al onze kernen prioriteit krijgen en de integrale aanpak (drugs)overlast moet zeker verder doorgepakt worden. De harde kern krijg je er misschien niet direct uit, maar nieuwe aanwas moeten we voorkomen. Onze jeugd moet beschermd worden.”

De complexiteit en de problematiek zijn groot. We zien de groei aan jonge aanwas. Jongeren die opklimmen in het drugscircuit. Zij worden in de social netwerk analyse Velsen gekenmerkt als de ‘Rising Stars’. Het aanpakken van deze doelgroep en de jongeren helpen om niet weer af te glijden, daar is een integrale aanpak voor nodig!

Naast staan voor onze jeugd en doorstroom tegengaan, vroegen wij om binnen de integrale aanpak de handel in medicijnen ook mee te nemen. Zoals vermeld in de IJmuider Courant: ‘Toch blijven er hiaten, zoals de PvdA benadrukt. Want is er ook zicht op de verkoop van medicijnen op straat? ’Te weinig’, geeft Dales toe. ,,Maar we hebben wel goed zicht op de makers van drugs en GHB.’

Verder gaven we de portefeuillehouder mee dat er naast voor de 6 speerpunten ook aandacht moet zijn voor een aanpak op de logistieke knooppunten, anders komen we geen stap verder.

Tijdens de sessie waren er twee inspreker. Een bewoner van Zee- en Duinwijk nodigde alle raadsleden uit om tijdens een fietstocht de signalen van drugsproblematiek in de wijk inzichtelijk te krijgen. Wij kijken als PvdA Velsen uit naar de vervolgsessie die is toegezegd, waarin de werking van de integrale aanpak hopelijk gepresenteerd kan worden. Ook fietsen wij graag met de insprekers mee door de wijk!

Inspreker namens zee- en duinwijk

Integrale aanpak

IJmuider Courant