Versterken van de leefbaarheid in Velsen-Noord via Actieplan!

Door Ahmet Karateke op 4 juni 2024

Op 30 mei werd in de gemeenteraad van Velsen gedebatteerd over het Actieplan Velsen Noord. Voor de PvdA blijft van belang dat we via het actieplan op korte termijn de leefbaarheid in Velsen-Noord kunnen versterken, maar op lange termijn is er meer nodig!

We lezen een ambitieus actieplan, duidelijk richting inwoners met daarnaast ook perspectief waarin we gaan werken naar verbetering via concrete acties. De acties waren in de eerste versie onvoldoende uitgewerkt en meetbaar, dat is nu in een tabel overzichtelijk verwerkt met een planning en kaart!

Daarmee straalt het actieplan actie uit, is het leesbaar! Een mooie stap, maar is deze stap toereikend om de leefbaarheid in Velsen Noord te vergroten waar wij voor staan. In de sessie hebben we onze zorgen uitgesproken. We zien met elkaar dat er nog veel werk te verzetten is in Velsen-Noord, ondanks de inspanningen van afgelopen jaren. Hardnekkige achterstanden en structurele problemen houden veel bewoners van Velsen-Noord in een houdgreep. En om dit structureel te verbeteren is er meer nodig!

Voor veel bewoners is de verminderde leefbaarheid vaak een reden om Velsen-Noord te verlaten. Het doel is om juist met het Actieplan Velsen-Noord dit te doorbreken. We zijn dan ook blij dat we een stap zetten en dat de Wethouder dit herkend, ‘het is een nieuwe start waarmee we starten en verder kunnen! ‘

Wij vertrouwen erop dat het college voortvarend aan de slag zal gaan met het actieplan in Velsen Noord, en zich op lange termijn ook blijvend zal inzetten om de leefbaarheid in Velsen Noord te verbeteren. Wij zullen hier de komende jaren aandacht voor houden!

Achtergrond Velsen Noord

De meest noordelijke kern van de gemeente is zonder twijfel een bijzondere plek. Ingeklemd tussen duinen, kanaal en industrie ontstond in de 20e eeuw in hoog tempo een dorp met een geheel eigen karakter. In drie fasen en volgens drie stedenbouwkundige principes groeide Velsen-Noord in een eeuw uit van een lintdorp naar een keurig gepland dorp van circa 5.300 inwoners.

“De inwoners van deze kern zien voor zich dat jonge gezinnen graag in Velsen-Noord (blijven) wonen. Mensen wonen hier graag vanwege de grote betrokkenheid in de wijk. De woningen zijn er veelzijdig door nieuwbouw en de aanpassing van de bestaande woningen. Hierdoor is bevolkingssamenstelling verschillend. Door slimme, ruimtelijke ingrepen is het ‘afgesloten gevoel’ van Velsen-Noord verminderd.”

De groei kan niet los gezien worden van de groei van de industrie, de zeehaven en het spoor- en autoverkeer aan het begin van de 20e eeuw. Uitbreiding was hard nodig en vond plaats volgens de leidende stedenbouwkundige principes van die tijd. Centraal hierin stond de wijkgedachte. Belangrijk doel daarbij was het bevorderen van sociale samenhang. Inwoners moesten zich betrokken voelen bij hun stukje Velsen-Noord, niet alleen en anoniem wonen. Dit zie je terug in de opzet van de buurten. Deze zijn enigszins naar binnen gekeerd, met in het midden een centraal plein met voorzieningen om ontmoeting te faciliteren. Zo moest het prettig (samen) wonen zijn in een stabiele, gezonde en sociale gemeenschap in de buurten van Velsen-Noord.

Dat is deels gelukt. Tegelijkertijd zijn veel van de problemen waar naoorlogse wijken mee te maken hebben (gehad) ook in Velsen-Noord te vinden. Het buurtgevoel is niet overal meer aanwezig, de kwaliteit en opzet van de woningen sluit niet altijd meer aan bij de moderne eisen, de woningvoorraad is bovengemiddeld ‘goedkoop’. Ook de doorstroming is toegenomen, waarmee tevens een concentratie van sociaaleconomisch minder krachtige inwoners is ontstaan. De geplande groene buffer blijkt zijn beperkingen te hebben.

Aan het begin van deze eeuw werd met het Wijkontwikkelplan (Gemeente Velsen, 2002) een ingrijpende fysieke vernieuwing van Velsen-Noord beoogd. Het sociale aspect kwam daarin veel minder naar voren. Ten dele is dit plan uitgevoerd, maar van echt ingrijpende veranderingen in de woningvoorraad is het niet gekomen. Mede door de fi nanciële crisis van 2008 stokte de geplande vernieuwing. Toch zien we dat de gedachte uit 2002 nog steeds overeind staat en er gedurende de afgelopen jaren stappen zijn gezet door nieuwbouw, verduurzaming en vergroening in Velsen-Noord.

Acties op kaart – Actieplan Velsen Noord!

Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke en woon met veel plezier in ons prachtige gemeente. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Ichthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen en geniet

Meer over Ahmet Karateke