Visie van de PvdA Velsen – in coronacrisis!

29 april 2020

Het doet nogal wat met ons, deze coronacrisis. En dan bedoel ik niet alleen dat we thuis moeten blijven, of dat het begrip “anderhalvemetersamenleving” is geïntroduceerd. Aan alle kanten hoor en lees je dat er financiële problemen ontstaan. Vooral bedrijven worden genoemd. En dat is natuurlijk ook terecht. Wanneer je geen spullen kan verkopen, dan houd je de zaak niet overeind. Bedrijven – groot en klein – sturen medewerkers naar huis en kloppen bij de overheid aan voor steun.

Niet iedereen die zijn baan verliest kan dat financieel goed opvangen. Gelukkig hebben we in dit land een behoorlijk vangnet en krijgen mensen voorlopig nog een inkomen. In ieder geval in de meeste gevallen.

Mensen met minder inkomen zullen hun gewoontes moeten aanpassen. Niet iedereen lukt dat. In de meest vervelende gevallen kan dat leiden tot armoede. Armoede is een complexe situatie waarbij mensen in een sociaal isolement terecht kunnen komen. Vaak ook zijn kinderen de dupe. Die kunnen dan bijvoorbeeld geen verjaardag vieren, of deelnemen aan een vereniging. Het heeft ook gevolgen voor de gezondheid van de mensen. Het is triest om te moeten vaststellen dat in de tijd waarin de welvaart stijgt, niet iedereen hiervan kan profiteren. Het welzijn van deze groep mensen is onvoldoende.
Er zijn genoeg studies bekend waaruit blijkt dat armoede een heel serieus probleem is in onze westerse samenleving.

De gemeente is bezig met het opstellen van een nieuw armoedebeleid. Het is goed dat we hier veel aandacht voor hebben. In de gemeente Velsen hebben we namelijk ook een groep mensen die hulp goed kan gebruiken. Ook is het goed dat we juist nu met dit beleid bezig zijn. Laten we voorkomen dat de coronacrisis de armoede in onze gemeente vergroot, door er op tijd bij te zijn om iedereen te helpen bij (dreigende) financiële problemen.

Ben Hendriks, fractievoorzitter PvdA

Waar ben je naar op zoek?