PvdA Velsen presenteert actieplan ‘Van wachten naar wonen’

Door Onika Pinkus op 17 september 2022

In het actieplan ‘Van wachten naar wonen’ komt de PvdA Velsen met een aantal concrete voorstellen voor de komende jaren om het bouwen van woningen te versnellen. Wij willen dat alle mogelijkheden daarvoor consequent te benutten. Maar ook komen we met aanvullende voorstellen om sneller woningen te bouwen en de doorstroom te bevorderen. Onika Pinkus, raadslid voor PvdA Velsen: “We willen zo de komende jaren in de hoogste versnelling woningen bouwen in Velsen en geen mogelijkheid om te versnellen onbenut te laten.”

De hoogste versnelling
PvdA Velsen wil dat bij elke bouwlocatie consequent alle versnellingsinstrumenten afgewogen worden en dat daarnaast gezocht wordt naar nieuwe mogelijkheden om te versnellen. Tevens moet er in Velsen meer gebruik gemaakt worden van de landelijke subsidiemogelijkheden voor het snel bouwen van meer woningen. Door het starten van een versnellingstafel kan dit systematisch gemonitord worden en kan er ook op worden toegezien dat we met een realistische planning en focus onze bouwopgave gaan realiseren.

Woningen voor ouderen
Er is een schreeuwend tekort aan betaalbare sociale huurwoningen voor ouderen. Kleiner gaan wonen betekent in Velsen vaak dat je duurder gaat wonen. PvdA Velsen stelt voor om nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden om voorrang te geven aan ouderen die een sociale huur eengezinswoning achterlaten voor een kleinere nieuwbouw woning. Zo komt de eengezinswoning beschikbaar voor jonge gezinnen. Bij nieuwbouwplannen moeten we er daarom voor zorgen dat minstens 10% van de nieuw te bouwen sociale huurwoningen geschikt zijn voor ouderen.

Flexwoningen voor jongeren
Omdat de nood onder jongeren nu heel hoog is moeten er ook snel tijdelijke (flex)woningen gebouwd worden. Om dit te realiseren wil de PvdA Velsen dat er een haalbaarheidsstudie gedaan moeten worden naar braakliggende terreinen en sportvelden. Ook kan er gekeken worden naar bijvoorbeeld Grote Buitendijk (eigen grond van de gemeente) voor het snel realiseren van deze woningen. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat jongeren bij het accepteren van een (tijdelijke) woning de woonduur behouden blijft. Dit bevordert de doorstroom naar een niet-tijdelijke woning en de flexwoning komt sneller vrij voor een nieuwe starter op de woningmarkt.

Leegstand tegengaan
Volgens het CBS stonden er in de gemeente Velsen op 1 januari 2021 480 woningen leeg en ook nog eens 40 winkels en 30 kantoorruimtes. PvdA Velsen stelt voor om een leegstandverordening in te voeren. Met deze verordening kan leegstand worden tegengegaan of kan er druk op gezet worden dat panden niet langer dan drie tot zes maanden leegstaan in geval van onderhoud en/of verduurzaming.

Het actieplan bevat de volgende acht actiepunten om het college van B&W aan te moedigen de woningbouw te versnellen:

1. Meer versnellingsinstrumenten consequent inzetten
  2. Actiever grondbeleid
  3. Leegstand tegengaan door een leegstandverordening
  4. Bouw- en versnellingsteam
  5. Doorstromen: snel flexwoningen realiseren
  6. Meer betaalbare sociale huurwoningen voor ouderen
  7. Doelgroepen
  8. Opkoopbescherming tweejaarlijks monitoren

De PvdA Velsen zal ook over andere onderwerpen met voorstellen komen voor de komende jaren

Actieplan PvdA Velsen van wachten naar wonen

Onika Pinkus