7 november 2016

Loes Ypma deelt zorgen over financiering Technisch VMBO

PvdA Tweedekamerlid Loes Ypma neemt de zorgen over de financiering van Technisch VMBO onderwijs mee naar de landelijke PvdA fractie.

Nelie Groen, directeur van het Technisch College Velsen, legde tijdens een werkbezoek georganiseerd door de gezamenlijke PvdA afdelingen van de IJmond glashelder uit dat het technisch VMBO onderwijs wordt bedreigd door de financieringsplannen van staatssecretaris Dekker. In deze plannen worden alle vormen van VMBO onderwijs straks gelijk bekostigd en Technisch onderwijs is natuurlijk veel duurder dan bijvoorbeeld administratief vmbo onderwijs. Brede VMBO scholen kunnen intern schuiven met budget. Het Technisch College Velsen kan dat niet. Volgens de staatssecretaris kunnen onderwijsstichtingen bezuinigen op andere scholen. Nelie Groen begrijpt volledig dat MR-en van die scholen dat niet zullen accepteren.

Het Technisch College Velsen is één van de laatste categorale Technische Scholen in Nederland. 95% Van de leerlingen slaagt voor het diploma. Alle leerlingen hebben twee rechter handen als ze aan het MBO beginnen. De IJmond is een belangrijk centrum voor de maakindustrie, er zijn nu al vacatures en er komt een pensioengolf aan. Technisch VMBO onderwijs is cruciaal voor de IJmond en, niet te vergeten, voor de leerlingen zelf.

PvdA Velsen bracht het risico van deze nieuwe financiering voor het Technisch College Velsen al eerder onder de aandacht van de Tweede Kamerfractie en zal de school blijven helpen.

Een fotoverslag van deze dag.

20161107_130154

20161107_130450