Een socialere begroting voor 2023!

Door Ahmet Karateke op 28 januari 2023

Vanwege financiële meevallers heeft het college op basis van onder andere de inbreng van PvdA Velsen een voorstel neergelegd om in verschillende sociale thema’s te investeren.

Ahmet Karateke fractievoorzitter PvdA Velsen: “We leven in een periode waarin de bestaanszekerheid onder druk staat en de gevolgen voor inwoners, gezinnen en ondernemers voelbaar zijn. We moeten oog houden voor de leefbaarheid van de buurten. We merken dat steeds meer inwoners betalingsachterstanden hebben en verder in de problemen komen. Juist nu, moeten we hen ondersteunen!”

Verdere inzet armoedebestrijding
De PvdA Velsen is blij met extra inzet op armoede en schulden. Wij vinden dat iedereen mee moet kunnen doen, van jong tot oud. We zien dat de kosten stijgen voor onze inwoners, waarbij steeds meer mensen op of onder het bestaansminimum terecht komen. Dat we er structureel op gaan inzetten om hen goed in beeld te hebben en te ondersteunen, dat is een mooi resultaat.
Daarnaast hebben we het college meegegeven dat we ons als PvdA Velsen zorgen maken om het groeiend aantal kinderen dat in armoede opgroeit. We zouden graag zien dat samen met de armoedecoalitie in beeld gebracht wordt welke nieuwe groepen kinderen in armoede dreigen te raken.

Inzetten jongerenwerkers / verbeteren spreiding sport en speelgelegenheid
Vanaf 2023 zal Velsen een extra jongerenwerker hebben. Marijke Gemser: “Hier hebben wij ons als PvdA hard voor gemaakt. Onze Velsense jeugd verdient een veilige plek en investeren in preventie voorkomt hevigere problematiek op een later moment.” Jongerenwerkers kunnen een prominente rol kunnen spelen bij het voorkomen van problemen van jeugd, zoals schooluitval, werkloosheid, overlast, uitsluiting en radicalisering. Daarnaast zetten we in 2023 ook in op het verbeteren van de spreiding van sport en speelgelegenheid in de buurten en het niet verhogen van tarieven voor sportaccommodaties.

Bestrijden van eenzaamheid / openstellen buurthuizen en mantelzorgondersteuning
Ook zien we in de begroting dat wordt ingezet op het bestrijden van eenzaamheid, het openstellen van de buurhuizen en op mantelzorgondersteuning. Ook dit zijn hele goede ontwikkelingen. Hierdoor kunnen we de activiteiten in de wijk vergoten en de eenzaamheid onder inwoners verminderen.

Spitspont
We hechten ook belang aan een goede bereikbaarheid van Velsen. Daarvoor is het onder andere van belang dat de tweede spitspont blijft varen. Gelukkig is hier aandacht voor en blijft deze ook in 2023 in de vaart.

De PvdA kan zich vinden in de extra impulsen die we meegeven aan de sociale thema’s!

Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke