Gedeputeerde Tekin, heeft zijn ontslag ingediend bij de Commissaris van de Koning

19 december 2019

Adnan Tekin heeft zich de afgelopen 8,5 jaar, waarvan de laatste drie jaar als Gedeputeerde, met hart en ziel ingezet voor Noord-Holland en haar inwoners. De recente ontwikkelingen in het dossier Tata Steel hebben tot zijn besluit geleid. Adnan Tekin heeft de afgelopen periode getracht de goede balans te vinden tussen de volksgezondheid van de omwonenden en het economisch belang van Tata.

Adnan Tekin, gedeputeerde PvdA Provincie Noord Holland heeft met onmiddellijke ingang zijn ontslag ingediend bij de Commissaris van de Koning op 10 december 2019

Na drie jaar hard gewerkt te hebben in dit dossier, bleek recent weer dat de samenwerking met de controlerende en toezichthoudende instanties niet bracht wat daarvan verwacht mocht worden. Daarop heeft hij besloten zijn politieke en bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen en per direct zijn ontslag in te dienen. “De bewoners verdienen een bestuurder die met een frisse blik dit ingewikkelde dossier verder brengt.” Aldus Adnan Tekin.

De fractie van de Partij van de Arbeid NH heeft respect voor het besluit van Adnan Tekin. “We vinden het heel erg dat Adnan deze stap heeft moeten zetten. Uit dit moedige besluit blijkt eens te meer hoe hij altijd het algemeen belang boven zijn persoonlijke belangen stelt. Met zijn vertrek verliezen wij een gedreven integere en benaderbare bestuurder die zijn deskundigheid altijd heeft ingezet voor onze Provincie en haar inwoners.” Aldus Lars Voskuil, fractievoorzitter PvdA.

Ook de PvdA Velsen raadsleden met Ben Hendriks en Ahmet Karateke betreuren het dat Adnan dit besluit heeft moeten nemen. Wij hadden heel veel vertrouwen, dat hij met de bewoners van Wijk aan Zee tot een redelijk resultaat had kunnen komen. Wij danken Adnan voor al zijn goede werk en inzet in de afgelopen periode.

met vriendelijke groet,

Ben Hendriks & Ahmet Karateke

18 december 2019 : Noord Hollands Dagblad

De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied betrok hem niet bij alle stappen in het Tata-dossier en daarom is Adnan Tekin opgestapt.

Tata Steel.

De inmiddels oud-gedeputeerde van Noord-Holland legt in een interview exclusief met deze krant uit waarom hij vorige week ontslag nam.

Er is door de toezichthoudende omgevingsdienst niet altijd met hem als politiek verantwoordelijke overlegd bij het treffen van maatregelen tegen Tata Steel. ,,Dan sta je als je het hoort al met 3-0 achter.’’

Het stelsel functioneert bij routinekwesties prima, stelt Tekin, maar niet bij politiek gevoelige dossiers. Dat is de les die Tekin zijn opvolger voorhoudt. Hij hoopt op het effect van ’een wake-up call’.

Staalfabrikant Tata Steel in IJmuiden stootte tientallen jaren meer uit dan de vergunning toestond en meldde dat in april zelf bij de omgevingsdienst. Tekin vreesde dat het debat in Provinciale State over deze kwestie louter over hem zou gaan en niet over het oplossen van dit probleem. Daarom stapte hij voor het debat op.

Lees ook: ’Simpele jongen uit Osdorp’ Adnan Tekin is het niet gelukt