De impact van de coronacrisis treft ook onze gemeente!

Door Ahmet Karateke op 24 oktober 2020
Tijdens de sessie van afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad de begroting van Velsen voor 2021.

De impact van de coronacrisis treft ook onze gemeente: terugval aan inkomsten en toenemende lasten op korte en lange termijn zorgen ervoor dat we fors moeten bezuinigen. Eerder al gaven alle partijen aan wat naar hun idee bespreekbaar is in deze bezuinigingsronde en wat een absolute ‘no go’. Het college heeft nu een conceptbegroting gepresenteerd aan de gemeenteraad waarmee het de uitgaven en inkomsten voor de komende jaren in evenwicht brengt.

We zitten de komende periode in uitdagende en onzekere tijden. Een terugval aan inkomsten en toenemende lasten op korte en lage termijn zorgt ervoor dat we fors moeten bezuinigen. De kosten stijgen harder dan de inkomsten toenemen. Dit is met name zichtbaar bij de Jeugdhulp en Wmo. Zonder ingrijpen zou dit leiden tot een niet-sluitende begroting en een te laag weerstandsvermogen. Velsen kan de verder impact van de coronacrisis of andere tegenvallers dan niet meer aan.

PvdA Velsen ziet de noodzaak van de bezuinigingen. We moeten als gemeente financieel gezond blijven. Voor ons geldt wel dat elke bezuiniging in deze begroting pijn doet en dat onomkeerbare keuzes vermeden moeten worden. De bezuinigingen mogen dan ook niet leiden tot verschraling van zorg en welzijn of de bibliotheek. We zijn kritisch en vinden als PvdA Velsen dat iedereen moet kunnen rekenen op goede zorg en een steuntje in de rug als het tegen zit!

De versobering van de tegemoetkoming in de ziektekosten met 10% vinden wij fors. De kwetsbare groepen die hiervan de dupe worden, zouden we naar ons idee zoveel mogelijk moeten ontzien. Nu ligt voor om de vergoeding voor de aanvullende ziektekostenverzekering te versoberen door een lagere inkomensgrens vast te stellen. Zo komen minder mensen hiervoor in aanmerking.

Ook de bezuinigingsdoelstelling van ruim 2,5 miljoen op Jeugdzorg en WMO vinden we fors. Het kan wat de PvdA betreft niet zo zijn dat onze kinderen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Zij mogen niet tussen wal en schip vallen. Wel staan wij open voor een kritische beoordeling van de huidige processen en op tijd ingrijpen aan de voorkant. Wanneer we aan de voorkant investeren en sneller ingrijpen, kunnen we hiermee duurdere langdurige zorg deels voorkomen.

Om de begroting rond te krijgen wordt een bedrag van 2,1 miljoen ingezet dat gereserveerd was voor aanpassingen aan het traject A8/ A9. In de begroting is voor de komende jaren het terugsparen van deze reserve meegenomen. Wij zouden graag zien dat de gemeente het sparen over een langere periode verspreid, zodat er meer financiële ruimte is de komende jaren. Mede omdat de plannen voor de A8/A9 erg onzeker zijn en nog lang op zich kunnen laten wachten en überhaupt niet zeker is of deze uiteindelijk doorgang vinden.

Het sluiten van bibliotheek, dat naar voren werd gebracht door enkele partijen, kan niet op onze steun rekenen. De laatste 15 jaar is volgens de PvdA Velsen al genoeg bezuinigd in de bibliotheken. De bibliotheek heeft een belangrijke maatschappelijke functie. Er worden o.a. taallessen gegeven en het is een plaats waar inwoners samenkomen. Dat willen we juist aanmoedigen. Wel staan we ervoor open om in de herijking maatschappelijk vastgoed te bespreken of de ruimte van de bibliotheken anders ingezet kan worden.

Ahmet Karateke,
raadslid PvdA Velsen
Ahmet Karateke

Wie ben je? “Ik ben Ahmet Karateke, bijna 42 jaar en woon mijn hele leven al in Velsen. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorlopen op de Icthus College in IJmuiden en later vanwege de verhuizing in Driehuis.  Ben getrouwd en vader van twee dochters waarbij werk mijn passie is en verder houd ik van fietsen

Meer over Ahmet Karateke

Waar ben je naar op zoek?